Neuroștiința mindfulnessului

0

Vreau să îți imaginezi că persoana importantă de lângă tine tocmai s-a despărțit de tine. Stai pe canapea acasă, și ai ruminații legate de ”greșelile” pe care le-ai făcut, care te-au adus la despărțire. Considerând că unul dintre cei mai mari ”vinovați” pentru depresie și anxietate este modelul auto-bamării și cel al ruminației, cel mai probabil că nu vei fi surprins de tristețea care se naște din propria ta obsesie.

Acum vreau să îți imaginezi că ai tocmai ai fost la un seminar de mindfulness cu o săptămână înaintea acstei despărțiri și ai învățat despre respirația mindfull (conștientă). Îți aduci aminte de această nouă abiltate și îți muți atenția pe respirație.

Îți încetinești în mod natural respirația pe măsură ce concentrarea ta se aprofundează și începi să observi senzația de răcoare de pe vârful nasului. Observi mișcarea ușoară a bdomenului tău. Observi subtila bătaie a inimii tale în piept. Foarte important, nu observi niciun gând legat de despărțire în momentele de concentrare maximă.

Ce s-a întâmplat în creierul tău în timpul acestor două stări de conștiință?

Pentru a putea răspunde la acestă întrebare, trebuie să facem cunoștință cu două rețele neuronale opuse din creier cunoscute sub numele de Rețea Default (DMN) și Rețeaua sarcinilor-pozitive (TPN). Aceste două rețele sunt în mod alternativ oprite/pornite, la fel ca în cazul unui întrerupător, ceea ce înseamnă că activarea uneia înseamnă închiderea celeilalte.

DMN se numește “default” (tr: implicită) pentru că ea reprezintă mintea într-o stare neutră, fără niciun punct de concentrare. DMN este rețeaua care ne permite să visăm cu ochii deschiși, să ne amintim și să ne imaginăm. Ea este nestructurată.

TPN pe de altă parte, devine activă atunci când avem o sarcină mentală sau fizică în care ne angajăm cu propria voință. TPN este implicată atunci când ne concentrăm pe senzațiile ineterne sau externe, facem planuri sau efectuăm sarcini fizice complexe.

Să detaliem și mai mult cele două rețele.

DMN conține patru părți ale creierului: amigdala, hipocampul, cortexul cingulat posterior (PCC) și cortexul prefrontal median (mPFC).

În exemplul nostru cu ruminația mentală, amigdala și hipocampul aduc amintirile stocate în memorie din relația care tocmai s-a sfârșit. PCC sintetizează datele senzoriale, factuale și emoționale din amintiri într-o bază de date complexă pregătită pentru o experiență conștientă. În final, mPFC asimilează toate informațiile într-o formă cognitivă, generând gânduri de auto-blamare, crează ipoteze de tip cauză-efect și modele explicative.

TPN conține alte structuri neurologice: insula, cortexul somatosenzorial, cortexul anterior cingulat (ACC) și cortexul prefrontal dorsolateral (dlPFC).

Atunci când te decizi să te concentrezi pe respirație, insula aduce în conștient senzațiile interne ale bătăilor inimii și ale respirației, în timp ce cortexul somatosenzorial aduce senzațiile externe ale răcorii din vârful nasului. ACC acționează ca o prismă, concentrând intenția din dlPFC pentru a urmări senzațiile interioare și exterioare anterior menționate.

Detaliile legate de funcționarea DMN și TPN sunt mai puțin importante. Ceea ce este esențială este relația dintre cele două, care este similară inspirației și expirației: în ciuda naturii lor intime, cele două nu pot coexista simultan.

De aceea, decât să te complaci într-o luptă fără șanse de izbândă, în care gândul se luptă cu un alt gând, poți pur și simplu să te implici complet într-o activitate mentală sau fizică. În acest fel, îți vei ntrerupe abilitatea de a rumina printr-o constrângere pur biologică. Nu ai abilitatea mentală decât de a rula o singură rețea. Depășirea DMN nu este o chestiune de a depăși bariera mentală ci o chestiune de a ocoli bariera pur și simplu.

Întorcându-ne la analogia întrerupătorului, este important să ne amintim că atenția noastră este schimbătoare și oscilația între DMN și TPN seamănă cu jocul unui bebeluș care apasă insistent acest întrerupător. Îți vei concentra atenția pe respirație, pornind TPN, doar ca să te întrerupi următoarea secundă, întorcându-te la ruminație, când DMN preia conducerea și TPN se oprește.

La fel ca în majoritatea cazurilor, practica aduce perfecțiunea – sau face lucrurile mai ”perfecte”. Practicând meditația, îți întărești TPN-ul pentru a avea pauze mai mari între schimbările pe care DMN-ul le crează cu gândurile sale intruzive.

Creierul a evoluat ca să echilibreze DMN și TPN. DMN a fost un stimulator mental excelent pentru revizuirea sau imaginarea vânătorilor trecute sau viitoare, în timp ce TPN permitea o scufundare completă în acțiuni fizice sau mentale complexe.

Totuși, în creierul uman modern, supra-activitatea DMN este asociată cu depresia și anxietatea. Practica mindfulnessului implică să înveți cum să îți restaurezi acest echilibru natural într-o lume care favorizează DMN.

Referințe:

Kinderman, P., Schwannauer, M., Pontin, E., & Tai, S. (2013). Psychological processes mediate the impact of familial risk, social circumstances and life events on mental health. PloS one, 8, e76564.
Raichle, M. E., MacLeod, A. M., Snyder, A. Z., Powers, W. J., Gusnard, D. A., & Shulman, G. L. (2001). A default mode of brain function. Proceedings of the National Academy of Sciences, 98, 676-682.
Raichle, M. E. (2010). The brain’s dark energy. Scientific American, 302, 44-49.
Buckner, R. L., Andrews‐Hanna, J. R., & Schacter, D. L. (2008). The brain’s default network. Annals of the New York Academy of Sciences, 1124, 1-38.
Guo, W., Liu, F., Zhang, J., Zhang, Z., Yu, L., Liu, J., … & Xiao, C. (2014). Abnormal Default-Mode Network Homogeneity in First-Episode, Drug-Naive Major Depressive Disorder. PloS one, 9, e91102.

sursa: https://www.psychologytoday.com/us/blog/neuraptitude/201512/the-neuroscience-mindfulnessAflă cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Lumină și întuneric

Lumină și întuneric. Sus și jos, Cald și rece. Mișcare și nemișcare. Sunet și liniște. Roșu și verde. Moral și...

Închide