Recuperarea bucuriei

0

Cum poate un retreat sa conduca la din ce in ce mai multe ganduri pozitive.

Starile si emotiile dureroase pot induce confuzie: „Sunt doar trist in legatura cu relatia care tocmai s-a treminat sau chiar pic in depresie?” „Trebuie sa imi schimb viata sau atitudinea?” Si „De cat timp oare ma simt asa?” Dupa cum i-am spus si terapeutului meu recent, atunci cand ma lupt cu starile mele, „nu este ceva nemaivazut sa am o atitudine extrem de negativa in legatura cu ceea ce se intampla in lume”. Cateodata intru intr-o stare negativa doar citind ziarul. Insa cand observa ca fac asta in fiecare zi, ma intreb daca este vina lumii sau a mea. In mod fundamental, atunci, singura intrebare care se naste este daca trecem prin situatii dificile in viata noastra sau este vorba despre o stare mentala de fundal care alimenteaza negativitatea din gandurile si emotiile noastre. Nu stiu daca putem sa raspundem la o asemenea intrebare fara ajutorul alcuiva, adica a unui terapeut. Insa o practica zilnica de mindfulness, atat sub forma de meditatie dar si de-a lungul zilei in timpul activitatilor obisnuite, ne poate ajuta sa detectam daca gandurile noastre o iau razna. Raspunzand la fiecare situatie cu aceiasi attudine – negativitate, anxietate, furie sau orice alta emotie ce deregleaza echilibrul – poate fi o dovada ca exista niste chestiuni de fundal nerezolvate care au nevoie de ingrijirea si de atentia noastra. Recent, dupa ce m-am tot luptat o vreme destul de indelungata cu stari negative si depresive, am fost la un silent retreat. In doar doua, trei zile de retreat am inceput sa observ nu atat de mult ca sunt fericit ca atare, de la sine, ci si ca am din ce in ce mai multe ganduri pozitive. Mare parte din starile dureroase erau proiectii negative in legatura cu viitorul, iar acum am inceput sa observ fantezii placute ce imi apar in minte. In mod normal, as fi lasat deoparte fanteziile la un retreat, insa din cauza circumstantelor, am fost recunoascator si am realizat ca ele reflecta o schimare in starea de fundal a mintii. In acelasi timp am inceput sa observ ca ma bucura frumusetea naturii de la centrul unde avea loc retreatul, mai mult decat am s-a intamplat la inceputul acestuia. Nu am facut un efort in meditatie ca sa intru intr-o stare mai buna; pur si simplu am facut antrenamentul mental pentru cultivarea starii de mindfulness si pentru concentrare. In mod evident, antrenamentul a avut un efect pozitiv fenomenal si un efect vindecator asupra mea. Cu toate ca sunt practicant de mai bine de 30 de ani, nu am avut niciodata o dovada atat de clara a efectelor benefice ale meditatiei. Plecand de la retreat, am simtit ca si cum am apasat butonul de reset din mintea mea, catre o stare pe care as numi-o normala – una care sa nu fie incetosata de tristete si negativitate. De asemenea, mi-a oferit dovezi clare in legatura cu beneficiile retreaturilor intensive despre care doar auzisem, intarindu-mi in acelasi timp credinta in puterea vindecatoare a meditatiei. O alta practica ce m-a ajutat a fost sa observ momentele in care nu sunt depresiv, fie ca mergeam pe strada, mancam, faceam o meditatie in 12 pasi sau in orice alt moment al zilei. In acest fel mi-am amintit faptul ca starile mele nu sunt permanente in ciuda modului in care ma simt. In acest fel am inteles ce activitati slabesc starea depresiva, si atunci ma pot concentra mai mult pe acestea. Viata este deseori dificila. Pentru cei care sunt dependenti de droguri sau alcoolici, poate fi si mai dificil decat pentru un om obisnuit. Trebuie sa mentinem eforturile si energia pentru a pastra starile placute. Pentru mine, recuperarea nu insemana incheierea starilor dureroase pentru totdeauna. In schimb, are multe dimensiuni: o concentrare pe activitatile care imi imbogatesc viata; o perpectiva pe termen lung ce creaza o karma pozitiva in ciuda unor anxietati trecatoare, durere sau disperare; o perspectiva pe termen scurt care insista pe ceea ce este de facut indiferent de ceea ce simt despre acest lucru; alegerea unor activitati energetice si emotionale care imi ridica starea de spirit; acceptarea „punctului actual” emotional, dar si invatarea pastrarii starilor pozitive intr-un mod lin, plin de iertare si compasiune. Scurt extras din Recovering Joy: A Mindful Life After Addiction, by Kevin Griffin. Sounds True, Iunie 2015. (Recuperarea bucuriei: O viata constienta dupa dependenta)

sursa:

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
4 strategii pe care le folosește un manipulator de „profesie”

Manipulatorii sunt printre noi, perfect integraţi în societate, perfect camuflaţi: zâmbitori, şarmanţi, mai mult decât binevoitori, te iau sub aripa...

Închide