Consumul constient

0

“Omul de publicitate” Piyush Pandey, Director executiv si de creatie la Ogilvy & Mather India, cauta raspunsurile yoginului si misticului Sadhguru despre cum sa trecem de la consumul inconstient la cel constient, pe masura ce ei exploreaza psihologia consumismului.

Piyush: Primul lucru despre care vreau sa te intreb este daca de fapt cosumismul este condus de catre paranoia? Oamenii isi cumpara sase haine pentru ca le este frica de faptul ca atunci cand merg la o petrecere, cineva poate sa poarte aceleasi haine. Oamenii isi cumpara un telefon mobil nou la trei luni pentru ca si altii si-au cumparat unul nou. Atunci cand vine vorba despre produse pentru copii, cred ca paranoia este la niveluri fenomenale.

Cand eram mic, nu m-a oprit nimeni de la cataratul in copaci, nimeni nu mi-a dat suplimente alimentare, iar oamenii mi-au permis sa fac ceea ce mi-am dorit sa fac. Astazi, ne hranim copiii cu tot felul de lucruri, ceea ce pentru mine inseamna paranoia. Este oare consumismul condus de catre paranoia?

Sadhguru: Fie ca este vorba despre consumism sau despre altceva – orice fel de „ism” va conduce la un anumit tip de „nebunie”. Consumismul inconstient este in mod categorig indreptat impotriva bunastarii umane. „Consumul” („consumption” – un nume arhaic pentru tuberculoza pulmonara in engleza) era pe vremuri o boala, stiati asta? Chiar si acum, este un fel de afectiune. Intelegerea este ca, nu trebuie sa ne traim viata in acest fel – facem ceea ce se asteapta de la noi. Oamenii care asteapta aceste lucruri de la voi, ei insis nu stiu nimic despre viata lor. Daca traiesti ca sa le indeplinesti asteptarile, in mod evident, viata ta va fi dezechilibrata. Deci, eu simt ca industria publicitatii ar trebui sa se concentreze pe a crea un consumism constient decat unul inconstient.

Inconstient inseamna sa faci ceva pur si simplu. Odata ce inconstienta se instaureaza, societatea se va invarte in cerc, fara sa ajunga undeva. Nu va exista ceva profund in acea societate. Totul va deveni profan. Chiar acum, ne indreptam rapid in aceasta directie. India a fost pana nu cu mult timp in urma o cultura, unde fiecare aspect al vietii avea o insemnatate profunda si o origine antica. Chiar si lucrurile simple – cum sa stai jos, cum sa stai in picioare, cum sa mananci – aveau niste conotatii profunde. DIn aceasta cauza, orice rigori ne ofereau situatiile exterioare sub forma unor invazii, crize sau orice altceva, spiritul Indiei a continuat sa existe fara intrerupere.

Daca peste 7 miliarde de oameni de pe planeta ar consuma la acelasi nivel ca americanul din clasa medie, in mod statistic, am avea nevoie de aproape patru planete si jumtate pentru a satisface aceasta nevoie. Insa noi nu avem la dispozitie decat jumtate de planeta acum.

Daca indepartezi aceasta radacina ancestrala din fiintele umane si le faci sa traiasca la mall, acestia vor fi distrusi usor. Pana acum 20 de ani, numarul persoanelor care aveau probleme psihologice in aceasta tara era extrem de mic. Ai putea sa spui ca numarul acesta era mic pentru ca nu se tinea evidenta unor asemenea lucruri, ceea ce este adevarat, insa, pentru atatea sute de milioane de oameni, numarul celor afectati de boli psihice era extrem de mic pentru ca exista aceasta inradacinare profunda, in care orice lucru banal avea un inteles profund. Daca ne uitam la procentul de persoane din SUA care ia anti-depresive, intelegi ca aceea nu este o societate sanatoasa, care din multe perspective este un rezultat al consumismului inconstient.

De la consumism inconstient la cel constient

Este foarte important ca societatea umana sa functioneze prin inteligenta si nu din tendinte exterioare, care vin si pleaca. Fortarea inscroerii majoritatea societatii in aceasta directie ne arata ca de fapt nu suntem interesati in bunastarea umana – ne dorim doar sa vindem ceva cu orice pret. Si peste toate acestea, daca peste 7 miliarde de oameni de pe planeta ar consuma la acelasi nivel ca americanul din clasa medie, in mod statistic, am avea nevoie de aproape patru planete si jumtate pentru a satisface aceasta nevoie. Insa noi nu avem la dispozitie decat jumtate de planeta acum. Iar acest lucru inseamna ca trebuie sa mentinem jumatate din populatia globului intr-o saracie completa pentru a pastra nivelului consmismului nealterat.

Eu ma gandesc ca un mod mai sensibil de a trai este posibil. Nu inseamna ca nu ar trebui sa ne bucuram de viata sau ca nu ar trebui sa detinem lucruri. Cu totii ar trebui sa aiba tot ceea ce le trebuie. Insa, a sapa planeta doar pentru a satisface opinia altcuiva, din punctuk meu de vedere, este inconstienta. Nu incerc sa trasnmit un mesaj ecologic. Grija mea este pentru fiintele umane. Aceasta realitate seamana cu povestea despre omul care isi taie craca de sub picioare. Daca el reuseste, de fapt nu reuseste. In multe dintre cazuri, exact acest lucru se intampla. In ziua de azi vezi tot mai mult faptul ca cei mai de succes oameni de pe Terra au fetele agitate si pline de tensiune. Si asta nu inseamna ca succesul este suferinta. Consumismul inconstient conduce la suferinta. Deci, eu simt ca intreaga industrie a publicitatii ar trebui sa se cincentreze pe consumul constient.

sursa: 

Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Înălțarea Sfintei Cruci. Semnificații și tradiții

Astăzi, pe 14 septembrie, credincioșii, atât ortodocșii, cât și catolicii, sărbătoresc Înălțarea Sfintei Cruci, una dintre cele mai vechi sărbători...

Închide