Cinci pași pentru mai multă conștiență în fiecare clipă

0

În 2007 am mers în Phoenicia, NY, pentru a participa la un workshop de mindfulness cu profesorul și scriitorul Jon Kabat-Zinn. De aproape zece ani, m-am ”luptat” să în practic. MIndfulness este un cuvânt dificil de pătruns și mă tot ciocnesc între a fi mindful (conștient) și mindless (inconștient) de multe ori de-a lungul zilei.

După cum îl definește Kabat-Zinn “mindfulness nu înseamnă să stai în poziția lotus ci lucrul cel mai important este să îți trăiești viața”. Unul dintre cel mai populare moduri de a deveni mai conștient este de a avea o practică constantă de meditație (poziția lotus nu este neapărat necesară), care ne poate ajuta să ne trezim din efectuarea inconștientă, robotică a sarcinilor zilnice, în care majoritatea dintre noi simțim să suntem blocați.

În Tibet, cuvântul pentru meditație este ”familiarizare”. Acesta înseamnă să ne cultivăm o intimitate cu noi înșine.

“Adevărata ta natură – natura interioară – este ceea ce este în interior – dumnezeu, iubire, pace, adevăr, bunătate – și există întrebări în legătură cine suntem noi cu adevărat! Însă noi credem că suntem eu. Fiecare dintre noi doar dorim să stăm în bula noastră”.

– Krishna Das

Conștiența mea se pierde deseori în inconștiență atunci când conduc mașina. Mă trezesc conducându-mi mașina, în trafic, printre alți șoferi, iar nerăbdarea mea mă face să mă simt ca și cum aș exploda. Este dificil pentru mine să ”cultiv” orice fel de intimitate cu mine însumi atunci când conduc.

Pentru a-mi lua mintea de la condusul propriu zis, am tot ascultat o serie de lecturi ale muzicianului și scriitorului Krishna Das (cu toate că realizez că nu este chiar o mișcare de mindfulness). Mă scufund în numeroasele lecturi de pe Spotify despre meditație, mindfulness și cântece în speranța de a înțelege conceptele mindfulnessului cu mintea mea mereu ocupată, pentru că la aproximativ 10 ani de când am început să practic, inconștiența încă are ”asul în mânecă” față de mindfulness.

“Dacă ceva mă supără în timpul zilei, sau dacă ziua nu merge în felul în care eu mi-am imaginat, îmi închid ochii și respir. Realizez că există atât de multe alte experiențe frumoase în viață decât experiențe negative, dacă îți permiți să le experimentezi. Atunci când faci acest lucru de destul de multe ori, practic începi să începi să înveți cum să FII iubire, iar acest lucru începe să îți umple întreaga ființă”.

– Paul Chek

5 Pași pentru cultivarea mindfulnessului

(Inspirat de lecturi după textele lui Krishna Das)

  1. fitness-strength-strong-male1-300x200Puterea voinței

Poate că nu asociezi puterea voinței de mindfulness și meditație. Sună agresiv, nu-i așa? Ce s-a întâmplat cu a curge odată cu viața?

Krishna Das crede că puterea voinței ”în cea mai simplă formă, face ceea ce îți dorești să facă. Pentru a face acest lucru… trebuie să FACI. Puterea voinței îți permite să te implici în lucruri și să pornești în căutarea acelor lucruri pe care ți le dorești cu adevărat în viața ta”.

După cum spune marele profesor de meditație Sharon Salzberg ”cea mai importantă parte a meditației este a sta jos pentru a medita”. De aceea este nevoie să ai un anumit nivel de putere a voinței. Trebuie să faci efectiv acest lucru. Practic trebuie să practici. Dacă nu ai această putere a voinței în interiorul tău pentru a practica, atunci ești doar cineva care vorbește despre acest lucru, iar a vorbi despre acest lucru nu înseamnă a-l cultiva.

  1. 2-Planting-the-Seeds-300x200Plantează semințele   

Poți să citești toate cărțile despre mindfulness și meditație (sau să asculți toate lecturile de pe Spotify sau Audible), însă toate acestea doar țin mintea ocupată. Ai nevoie să o antrenezi, iar modul de a face acest lucru înseamnă să plantezi semințele.

Plantarea semințelor poate dura doar câteva minute pe zi. Oprește-ți telefonul, lasă-l într-o altă cameră și stai jos (sau întins) 5 minute în fiecare zi. Nu ai altceva de făcut. Doar atât. Doar observă-ți respirația. Atunci când te observi că te gândești la alte lucruri, nu trebuie decât să îți aduci atenția înapoi la respirație. Acest lucru se poate întâmpla de 5, 500 sau de 5.000 de ori în 5 minute și este în regulă oricum ar fi.

Krishna Das crede că prin ”susținerea unei practici personale, sincere, începi să plantezi semințele”. De-a lungul timpului, aceste semințe încep să crească. În Bhagavad Gita se spune ”Chiar și cel mai mic efort în direcția opusă față de tot ceea ce se întâmplă – care de obicei are loc prin intermediul simțurilor, în special prin ochi și minte – cel mai mic efort de a-ți întoarce atenția către interior este un lucru cu adevărat extraordinar”.

  1. 3-Practice-300x225Practica: procesul de coacere

Mulți oameni se opresc din practică pentru că nu simt nimic diferit. Ei cred că se vor vedea beneficii imediate, la fel ca în cazul în care faci schimbări drastice în dietă sau ca atunci când începi un regim. Vrem satisfacție imediată în ziua de astăzi. Ne plac ”Like”-urile. Vrem să se întâmple acum. Pentru majoritatea oamenilor, mindfulnessul nu oferă această satisfacție instantă.

Krishna Das o leagă de ideea că dacă pui niște fructe în soare ca să se coacă, nu le lași acolo și te aștepți să se coacă în 5 minute. Prin practică, viața noastră se coace. Aspirațiile noastre, dorințele noastre, lucrurile pe care ni le dorim în cele mai profunde părți ale inimile noastre vin către noi.

Ai putea spune că se împlinesc.

El trage concluzia că ”Cel mai important aspect este faptul că lucrurile care ne-au încurcat sau ne-au oprit de la a avea succes, dispar. Ți se schimbă modul în care îți trăiești viața de zi cu zi. Practica permite corectări de curs zilnice. Ceea ce devine important pentru tine, începe să se transforme în tine. Începi să iei decizii bazându-te pe acest lucru”.

  1. 4-Peace-of-Mind-300x200Pacea minții

Krishna Das scrie și că ”Pacea minții este foarte importantă. Este de obicei subevaluată. Suntem atât de ocupați tot timpul. Suntem aproape anxioși pentru a ne conecta – de a ieși din ”lucrurile nasoale” pentru a face ceva plăcut sau excitant.  De a ne conecta la ceva. Chiar nu știm cum să fim naturali cu noi înșine. Doar să fim. Ușurați. Cu noi înșine. În pace. Vreau să spun că, și nu știu dacă a fost și cazul tău, nu am fost învățat aceste lucruri atunci când am crescut.

Modul în care calea spirituală este prezentată în occident seamănă mult cu modul în care este construită societatea – foarte orientată pe scop. Am să fiu cel mai bun meditator! Dacă încerci să faci acest lucru atunci îți poți dezvolta un ego de meditator”.

  1. 5-Well-being-300x200Bunăstare

Deci care este al cincilea pas? Bunăstarea!

Siddhartha Gautama (înainte de fi cunoscut ca Buddha) și-a oprit meditația multi-disciplinară și practicile de respirație pentru că simțea să nu era acolo unde își dorea să fie. Apoi se spune că a stat sub un copac și în timp ce stătea acolo și-a amintit un moment de atunci când era copil. Stătea sub un copac într-o zi frumoasă de vară și își urmărea tatăl într-un câmp îndepărtat. Corpul său a intrat într-o ”stare” de conștiință înaltă și pe măsură ce își amintea în prezent acel moment, a fost copleșit de aceiași simțire din trecut. Era o stare de bunăstare naturală. O stare simplă, ușoară, relaxată de împlinire.

În timpul uneia dintre lecturile sale, Krishna Das descrie această ”stare” ca și cum o citea direct dintr-o carte. Siddhartha spune că ”această simțire nu s-a născut din uniunea simțurilor și această stare plăcută, și nici nu refuzăm obiectul cu simțurile noastre, în același timp neavând nicio cauză. S-a născut natural”.

Fă tot posibilul să te lași prins în așteptările legate de ”modul în care îți cultivi mindfulnessul” sau de ”ceea ce ar trebui să vezi” sau de ”cum te simți”. Toate acestea nu fac decât să agite mintea. Continuă să plantezi semințe și vezi ce crește în mod natural din acestea.

Deseori suntem cei mai mari inamici ai noștri. Ne împiedicăm singuri tot timpul. Pentru unii dintre noi acest lucru se întâmplă în fiecare zi. Avem nevoie de timp pentru a ne uita la aceste probleme și să vedem de ce se nasc. Cultivarea mindfulnessului ne poate ajuta să devenim mai conștienți de ceea ce declanșează aceste gânduri și să câștigăm puțină distanță față de ele.

După ce Buddha a avut acea experiență sub copac, el a luat niște mâncare și a decis să își întrerupă postul. În acel moment, unii dintre cei care îl urmau au început să plece, crezând că și-a pierdut mințile.

“Iubirea și fericirea nu sunt în exteriorul nostru. Sunt ceea ce ești tu și sunt ceea ce sunt eu”.

– Krishna Das

Întărește puterea voinței.

Plantează semințele.

Practică.

sursa: http://www.collective-evolution.com/2016/06/14/5-steps-to-cultivating-mindfulness/Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Razvan este arhitect, ca si formare, un spirit-ghid, ca si chemare.

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Amplitudine

Amplitudine și atitudine. Periscopul prin care privim viața, o lunetă ciudată căreia îi aplicăm niște filtre și lentile alese și...

Închide