3 tipuri de personalități dificile și cum să le gestionezi

0

Un coleg prea expansiv, un șef omniprezent, un colaborator isteric… Există sigur în fiecare echipă cel puțin câte un exemplar din fiecare gen. Personalități dificile, pe care trebuie să știi cum să le iei fiindcă, vrând-nevrând, trebuie să respirați același aer și să împărțiți sarcinile de serviciu minimum opt ore pe zi, cinci zile din șapte. Psihanaliștii ne învață cum să gestionăm astfel de relații.

Întâi de toate trebuie să avem reperele necesare pentru a identifica o personalitate dificilă. Fără inhibiții: a o recunoaște nu este tot una cu a o judeca. Judecăm nu omul, ci situația în care ne aflăm împreună cu el. Există, spun specialiștii, câteva indicii de bază care ne ghidează: persoana cu pricina are un comportament neadaptat la situația dată și asta se întâmplă frecvent, fără rațiuni clare. Ideea este că toată lumea are de suferit: și colegii persoanei în cauză, și ea. Fiindcă realizează câtă stânjeneală provoacă prin atitudinea defazată.

Cele mai frecvente profiluri…

…spun psihanaliștii sunt următoarele trei:

  Istericul

Cum îl recunoști: istericul caută să se facă remarcat în fiecare secundă. Mă rog, cică toți am fi cam isterici, în 50-70% din timpul total petrecut la locul de muncă, asta face cumva parte din fișa postului, într-o societate obsedată de spiritul concurențial – trebuie ”să ieșim în față”, să ne facem cât mai vizibili, să ne construim o imagine socială cât mai puternică.
Numai că… personalitatea isterică se comportă ca atare în 80, 90 sau 100% din timp. Ceea ce o face greu de ”digerat”. Îți dai seama? Este vorba despre 6, 7 sau 8 ore din 8 pe zi de lucru! Cine mai lucrează și cum, despre ce dialog productiv mai poate fi vorba când persoana isterică monopolizează discuția, își povestește viața sau comentează viețile altora, afișează ostentativ ținute provocatoare, doar-doar captează întreaga atenție?
Cum îl dezamoresezi: istericul nu urmărește neapărat să semene zâzanie, ci pur și simplu să se facă remarcat. Este destul să îi întrerupi, pe un ton politicos, discursul logoreic și să-i sugerezi să-i mai lase și pe alții să vorbească. Poate va fi ușor vexat dar, pe fond, va răsufla ușurat – i-ai luat de pe umeri o povară, i-ai oferit un respiro în maratonul autopromovării isterice.

Obsesivul

Cum îl recunoști: 10% din timp ni-l consacrăm cu toții obsesiilor noastre cele de toate zilele, mai mici sau mai mari. O personalitate obsesivă însă poate deveni coșmarul colegilor săi. Mereu pradă angoasei, obsesivul pune la cale mecanisme de apărare via un control dus până la extrem. Ca ”semnalmente”, este o persoană foarte discretă, interiorizată, rezervată. Are multe calități numai bune de valorificat la locul de muncă, dar are o mare problemă în a lua decizii. Vrea să fie foarte, foarte, foarte sigur înainte de a se angaja în orice și suferă totodată din cauza problemelor relaționale. Dacă am vrea să fim malițioși (dar nu vrem), am putea spune că angajatul cu o personalitate obsesivă comunică doar printr-un tabel Excel și vrea să dețină un control total.
Cum îl dezamorsezi: umple-i ziua la maximum, dându-i un job care îl acaparează 100%. Eficace cum este, tot va găsi timp pentru a pune la punct sisteme de control. Așa că și tu va trebui să plusezi, dându-i și un dosar suplimentar – îi vei calma angoasa și toată lumea va fi mulțumită. Este ferm contraindicat a pune o personalitate obsesivă într-o funcție de conducere, fiindcă are tendința de a considera că oamenii pot fi conduși… ca niște mașini.

Persoana anxios fobică

Cum o recunoști: suntem toți (ai învățat lecția) prada propriilor fobii. Cam 20% din timp. Un lucru bun, spun psihanaliștii, teama este un aliat prețios. Dar anxietatea fobică este reversul medaliei: teama generalizată, pesimismul dus la extrem, până la a construi continuu cele mai pesimiste scenarii. O astfel de persoană va dezerta mai mult ca sigur în momentele de maximă încărcătură la serviciu, de teamă… că nu ar face față cerințelor. Un concediu medical, o urgență în familie, găsește ea un pretext.
Cum o dezamorsezi: evită frazele de genul ”Nu-ți face probleme? Fii liniștit” etc. Și nu încerca să îți activezi mecanismele de autoapărare, nu-ți va fi de nici un folos, ba dimpotrivă. Ridică mai curând bariere invizibile între tine și personalitatea fobică. Pentru a o liniști, stabilește-i obiective pe termen scurt. Avansând puțin câte puțin, va deveni mai încrezătoare în propriile forțe și în bunele intenții ale celor din jurul ei, garantează experții.
Acum, că stăpânești abeceul conlucrării și conviețuirii cu personalitățile dificile, nimic nu ar trebui să-ți mai stea în cale. Ziua ta de lucru ar trebui să fie doar armonie, cap-coadă. Eh, poate doar cu unele episoade de anxietate, cu niscaiva idei obsesive care-ți dau târcoale sau cu mici crize de isterie, pe ici, pe colo, prin punctele esențiale. Așa, ca să aibă viața la serviciu sare și piper.

Creative Commons License
3 tipuri de personalități dificile și cum să le gestionezi by Noul Pamant is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.Află cum să scapi de oboseală și să-ți crești nivelul de vitalitate

Share.

About Author

Leave A Reply

Citește articolul precedent:
Cum să recunoști un ghid sau învățător spiritual autentic

Am auzit următoarea poveste: Trei oameni orbi stau în jurul unei mese într-o casă unde ei sunt oaspeți. Ei discută...

Închide